donderdag 21 mei 2009

DAG 3








Op dinsdag vertrokken we naar Lobley Hill Primary School op Gateshead. Dit is een SCITT ofwel een opleidingsschool verbonden met de Newcastle University.Een prachtig ruim opgezette locatie. Bij binnenkomst werden we meteen ontvangen door headteacher Alan Tricolus. http://www.lobleyhillprimaryschool.net/
De dag begint voor ieder kindin de gymzaal, en sommige leerkrachten doen ook mee.Dit heeft Alan ingevoerd na zijn opgedane ervaringen in China. Iedereen zet zich in en het plezier in bewegen is duidelijk zichtbaar. Misschien iets voor onze basisscholen?
In de docentenkamer kregen we uitleg over de SCITT en was er ruimte voor vragen.
Na enige vragen die weer aanleiding werden tot een kleine discussie of gesprek werden we in twee groepen meegenomen door de school.


Mijn persoonlijke interesse ging uit naar de toepassing en het didactisch gebruik van ICT. Alle lokalen hebben een digitaal bord. Er word zowel door de leerkracht als door de leerling op gewerkt. Per lokaal staat er minstens één computer in het netwerk en er staat een laptopkast (16 stuks) tot beschikking. Daarnaast is er en computerlokaal en werkplekken in de gang. Er is tevens een draadloos netwerk. De ratio is 1 computer op 8 leerlingen. Ook beschikt de school over een lokaal waar met 4 camera's waar lessen van studenten kunnen worden opgenomen. De digitale producten zijn echter in tegen stelling tot fysieke producten niet zichtbaar in het gebouw.
De school hangt namelijk vol met werkstukken en gezamenlijke opdrachten in thema's. Werkelijk elke centimeter of inch wordt benut. Op de muur, het plafond en alle manieren van mobiele schermen en rekken. Deze producten worden elk semester vervangen door nieuw gemaakte werkstukken zodat de kinderen steeds met hun werk en vorderingen in contact staan. Ook zie je aandacht voor de prestaties van de leerlingen door bijvoorbeeld VIP's van de dag en byzondere presaties uit te vergroten. Dit om te werken aan een positief zelfbeeld.
Opvallend is de open houding van de leerlingen als je met ze praat. Er wordt spontaan gereageerd en niemand kijkt vreemd op als een groep van 12 volwassenen de klas in komt.
Ook de leerkrachten gaan onverstoorbaar door of geven aandacht aan ons.









Na de rondleiding hebben we met de opleiders in de school een gesprek gehad over de manier van werken en het rendement van deze vorm van opleiding. Wat duidelijk naar voren komt is dat er met veel passie en plezier gewerkt wordt. De persoonlijke benadering en relatie door iedereen wordt benadrukt wordt en een goede communicatie een belangrijk gegeven is voor succes. Er wordt aangegeven dat op 150 studenten er tot nu toe pas een uitval van 3 is geweest, er iedere week overleg is tussen begeleider en student en de duidelijke structuur wordt vastgelegd op papier en wordt gehandhaaft in procedures.


Helaas was er ook minder goed bericht vandaag,
Lisette heel veel sterkte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten