donderdag 21 mei 2009

DAG 3








Op dinsdag vertrokken we naar Lobley Hill Primary School op Gateshead. Dit is een SCITT ofwel een opleidingsschool verbonden met de Newcastle University.Een prachtig ruim opgezette locatie. Bij binnenkomst werden we meteen ontvangen door headteacher Alan Tricolus. http://www.lobleyhillprimaryschool.net/
De dag begint voor ieder kindin de gymzaal, en sommige leerkrachten doen ook mee.Dit heeft Alan ingevoerd na zijn opgedane ervaringen in China. Iedereen zet zich in en het plezier in bewegen is duidelijk zichtbaar. Misschien iets voor onze basisscholen?
In de docentenkamer kregen we uitleg over de SCITT en was er ruimte voor vragen.
Na enige vragen die weer aanleiding werden tot een kleine discussie of gesprek werden we in twee groepen meegenomen door de school.


Mijn persoonlijke interesse ging uit naar de toepassing en het didactisch gebruik van ICT. Alle lokalen hebben een digitaal bord. Er word zowel door de leerkracht als door de leerling op gewerkt. Per lokaal staat er minstens één computer in het netwerk en er staat een laptopkast (16 stuks) tot beschikking. Daarnaast is er en computerlokaal en werkplekken in de gang. Er is tevens een draadloos netwerk. De ratio is 1 computer op 8 leerlingen. Ook beschikt de school over een lokaal waar met 4 camera's waar lessen van studenten kunnen worden opgenomen. De digitale producten zijn echter in tegen stelling tot fysieke producten niet zichtbaar in het gebouw.
De school hangt namelijk vol met werkstukken en gezamenlijke opdrachten in thema's. Werkelijk elke centimeter of inch wordt benut. Op de muur, het plafond en alle manieren van mobiele schermen en rekken. Deze producten worden elk semester vervangen door nieuw gemaakte werkstukken zodat de kinderen steeds met hun werk en vorderingen in contact staan. Ook zie je aandacht voor de prestaties van de leerlingen door bijvoorbeeld VIP's van de dag en byzondere presaties uit te vergroten. Dit om te werken aan een positief zelfbeeld.
Opvallend is de open houding van de leerlingen als je met ze praat. Er wordt spontaan gereageerd en niemand kijkt vreemd op als een groep van 12 volwassenen de klas in komt.
Ook de leerkrachten gaan onverstoorbaar door of geven aandacht aan ons.









Na de rondleiding hebben we met de opleiders in de school een gesprek gehad over de manier van werken en het rendement van deze vorm van opleiding. Wat duidelijk naar voren komt is dat er met veel passie en plezier gewerkt wordt. De persoonlijke benadering en relatie door iedereen wordt benadrukt wordt en een goede communicatie een belangrijk gegeven is voor succes. Er wordt aangegeven dat op 150 studenten er tot nu toe pas een uitval van 3 is geweest, er iedere week overleg is tussen begeleider en student en de duidelijke structuur wordt vastgelegd op papier en wordt gehandhaaft in procedures.


Helaas was er ook minder goed bericht vandaag,
Lisette heel veel sterkte.

DAG 2


Na een korte nacht en een traditioneel engels ontbijt, gingen we te voet naar de University Newcastle. Hanneke Jones was onze gastvrouw en gaf samen met Frederick Clark een overzicht van Primary education in England, de routes die er zijn om een gekwalificeerd leerkracht te worden en het curriculum van de Newcastle University .

Opvallend is dat er ook leerkrachten zonder bevoegdheid les mogen geven. Er zijn publieke scholen en privéscholen waar leerkrachten aan het werk kunnen.
Mijn eerste indruk was dat er ICT wordt ingezet bij het leerproces en als didactisch hulpmiddel wordt aangedragen maar de voorsprong die Engeland 10 tot 15 jaar geleden t.o.v. Nederland had inmiddels is verdwenen. De presentaties werden verzorgd door verschillende sprekers en gaf de nodige afwisseling. Er was duidelijk werk gemaakt om ons als bezoekers zoveel mogelijk informatie te geven.

Het curriculum in Engeland is verdeeld in vier ‘key stages’ :
KS 1 voor 5 tot 7 jarigen
KS 2 voor 7 tot 11 jarigen
KS 3 voor 11 tot 14 jarigen
KS 4 voor 14 tot 16 jarigen

De overheid legt de standaard op door het curriculum in grote lijnen voor te schrijven, hoe de scholen de doelen behalen kunnen ze zelf bepalen. De toetsing van de leerlingen is tevens een kwaliteitstoets voor de primary school zelf.
De Bachelor of Education is een universitaire studie. Met een duur van vier jaar.(B.Ed)
Of als je reeds een universitaire studie hebt afgerond door de PGCE af te ronden.
(Postgraduate certificate in education) Hierin zijn twee routes, een duaal traject met een kleine vergoeding van twaalf maanden of in minder dan een jaar via de SCITT (School Centred Initial Teacher Training).
Uiteraard moeten alle routes voldoen aan de ‘standards for teachers’ in Engeland.
Het byzondere aan SCITT is de samenwerking tussen de universiteit, de basisschool en de student. De universiteit verzorgt de onderzoekslijn en de theorie, de SCITT-basisschool het praktische gedeelte. De student stuurt zijn ontwikkeling door reflecties.
In percentages : 60% - 40% theorie – praktijk en in deze praktijk is 80% contacttijd.
Via een selectieprocedure worden studenten geplaatst.

Op onderstaande link zijn de Teacher Standards te downloaden in PDF-formaat.
http://www.tda.gov.uk/teachers/professionalstandards.aspx

In de middag zijn we naar Durham City gereden voor een bezoek aan de beroemde kathedraal.







Durham Cathedral founded in 1093

Na een gezamenlijk diner in de ‘Zeven Stars’ terug naar Newcastle en dan snel nog één verfrissing ;-))

DAG 1



Vandaag zondag 17 mei, kwamen we na een korte reis over de Noordzee met de KLM om 8.55u aan te Newcastle. De stralende zon lachte de groep al toe, een goed begin is de helft gewonnen. (eigen modificatie uitdrukking)


Eerste gezamenlijke actie, de verbinding herstellen en het thuisfront bellen.
Onze reisleidster staond ons al op te wachten. Zij bracht ons naar het authentieke Newcastle en gaf gevraagd of ongevraagd uitleg over het ontstaan van de stad. Er wonen nu ruim 270.000 mensen en is gelegen aan de rivier Tyne. Het is was ooit een mijnwerkersstad maar door de afnemende vraag naar kolen ontstond veel werkeloosheid. Wel mooi om te zien hoe de natuur rondom de stad zich heeft kunnen herstellen. Newcastle heeft bezienswaardigheden als aantal kastelen, kathedralen en twee universiteiten. Het symbool van de wederopstanding van de stad na het sluiten van de kolenmijnen wordt weergegeven door het kunstwerk ‘de Engel’, een standbeeld van staal wat vanuit de verre omtrek te zien is. (zie voor plaatje dia-show)

Gedurende de reis was duidelijk waarneembaar dat iedereen in de groep zich inzette om de reis tot een succes te maken. Zo snel mogelijk werd met de andere leden kennis gemaakt zodat er snel een ontspannen sfeer ontstond.
Na het inchecken bij hotel Jurys Inn startte de eerste bijeenkomst met een presentatie van Peter Zuidgeest met als onderwerp : de academische opleidingsschool.
Na de uitleg ontstond er een discussie over de mogelijkheid/wenselijkheid van realisatie binnen ons convenant. Een prachtige gelegenheid om elkaars standpunten in dezen duidelijk te maken. Voordat we aan de slag gingen met de eerste opdracht n.m. elkaar gerichte observatie opdrachten voor het bezoek aan de Universiteit van Newcastle voor te leggen hebben Robert Viétor en Peter Vet het nieuwe curriculum van pabo Thomas More gepresenteerd.



Aan het eind van de middag werd het tijd om van de gelegenheid gebruik te maken om even bij te komen van de lange dag en ons op te frissen voor het diner.
Vanuit het hotel was lopend het centrum te bereiken. De groep verdeelde zich spontaan in twee groepen naar voorkeur van keuken, Italiaans voor de één en Indiaas voor de ander.
Om de vochtbalans weer te herstellen, je verliest namelijk ongemerkt veel vocht op zo’n dag, dronken we nog ter afsluiting een eerlijk verdient glas bier in de plaatselijk pub.

Till next day ....