woensdag 27 mei 2009

Uitnodiging tot meedenken namens RVKO

Het Engelse systeem in het kort
Er zijn 4 trajecten om gekwalificeerd leerkracht te worden binnen het Engelse systeem.
De kunnen op hoofdlijnen als volgt worden samengevat:

1. Bachelor of Education (B.Ed)
• 4 jarige opleiding tot leerkracht, deze route vertoont de meeste overeenkomsten met het 4 jarige Pabo-traject in Nederland.
• Undergraduate, dat wil zeggen: de studenten hebben nog geen studie (op HBO/Universitair* niveau) afgerond.
2. Graduate Teacher Program (GTP)
• Volwasseneducatie, deze route vertoont veel overeenkomsten met het zij-instromertraject in Nederland.
• Graduate, dat wil zeggen: de studenten hebben een (HBO/Universitaire) studie afgerond.
3. School-Centred initial Teacher Training (SCITT)
• Traject van 10 maanden waarbij de opleiding (theorie en praktijk) vrijwel volledig in de basisschool plaatsvindt.
• Graduate
4. Postgraduate Certificate in Education (PGCE)
• Traject van 10 maanden aan de universiteit, waarbinnen een stage van 90 dagen op de basisschool.
• Graduate

Deze brainstorm richt zich op de toepassingsmogelijkheden van SCITT en PGCE binnen het Nederlandse systeem

Wanneer we uitgaan van een intensief opleidingstraject waarbij een afgestudeerd HBO-er binnen maximaal 1 jaar een bevoegdheid tot leerkracht kan behalen (in meer (3) of mindere (4) mate vormgegeven binnen de basisschool), wat levert ons dat dan op?

Discussiepunten:
• Een team van leerkrachten (en de kennis binnen het team) op een school wordt gemêleerder, doordat er een grotere diversiteit is in hun opleidingstraject.
• Het vak van leerkracht komt voor een nieuwe groep binnen handbereik, waardoor het dreigende tekort aan leerkrachten (deels) zou kunnen worden opgevangen.
• Mensen die na een afgeronde HBO studie kiezen voor een opleiding tot leerkracht, maken deze keuze waarschijnlijk meer gefundeerd dan wanneer na de middelbare school of het MBO gekozen wordt.
• Welke eisen stel je t.a.v. de afgeronde HBO studie (dwz: voldoet iedere studie of moet de studie bijvoorbeeld onderwijs gerelateerd zijn?)
• Kan binnen 10 tot 12 maanden voldoende kennis en kunde worden bijgebracht?
• Wat zijn voor- en nadelen van SCITT t.o.v. PGCE?

Dit is slechts een voorzet, dus brand maar los! Aanvullende discussiepunten en opmerkingen ten aanzien van de gestelde discussiepunten zijn van harte welkom!

dinsdag 26 mei 2009

DAG 5 weer naar huis. :) en :(


Dag 5, begon om 03.30u plaatselijke tijd.





Om 04.15u was het gezamenlijke vertrek naar de luchthaven van Newcastle en om 06.00u vlogen we naar Nederland.


Mijn doelen waren :
# met iedereen van de groep contact maken en elkaar beter leren kennen
# onderzoeken welke ict-toepassingen er op de University, SCITT-school en Primary School gebruikt worden
# alert zijn op nieuwe ict-toepassingen

Terugkijkend op mijn gestelde doelen en de reis als geheel concludeer ik dat er meer dan bovenstaande is bereikt. Dit vooral dankzij de open en constructieve houding van alle deelnemers. Hopelijk hebben jullie mij ook beter leren kennen.
Wat ICT betreft mag ik concluderen dat we in Nederland goed bezig zijn en zeker niet onder doen in gebruik en toepassing ervan in ons onderwijs op de opleidingen en de basisscholen.
Ook nieuwe ict-toepassingen heb ik niet kunnen ontdekken.

Tot slot :
het is door meerdere mensen op verschillende momenten en manieren gezegd, alles was deze dagen bespreekbaar en iedereen kon zichzelf zijn, oprecht een unieke ervaring.
Meest treffend vond ik op dinsdag de zorg van ons allen voor Lisette en Simone, de manier hoe we de situatie aanvoelden en vertrouwen hadden in elkaars handelen was voor mij het bewijs dat we echt samen aan het opleiden zijn.
Bedankt voor deze ervaring. Bob.

maandag 25 mei 2009

DAG4

Het is alweer woensdag de vierde dag, de tijd is werkelijk voorbij gevlogen. De groep werd vandaag in tweeën gesplitst. Een groep zou 's ochtends naar Langdale SCITT gaan, een opleidingsschool en in de middag naar Sir James Knott Nursery School. Het verslag volgt nog.


Zelf was ik geplaatst in de groep die naar Falla Park Community School en de Caedman Primary School ging.














Bij aankomst op Falla Park viel meteen de beveiliging van het gebouw op.
Niemand komt ongemerkt het gebouw binnen of geraakt zomaar buiten. We werden eerst ontvangen door de headteacher Denise en de teachertrainers Vanessa en Andrea. Na uitleg over de manier van opleiden, het rendement en de ervaringen met de route SCITT werden we in de gelegenheid gesteld om vrijuit te praten met de leerkrachten in opleiding (studenten dus). Hierbij verlieten Denise, Vanessa en Andrea de groep. Er waren vier studenten waarvan twee de SCITT-route volgen en twee de PGCE-route.
Al snel werd duidelijk dat de SCITT-route ook door de studenten als meest ideaal werd beschouwd. Hierbij wordt m.n. de begeleiding en bereikbaarheid van de begeleiders als positief punt aangegeven.
Na de koffiepauze kregen we een rondleiding door de school. Enige indrukken in beeld :






doorsnee klaslokaal





















teacher en onderwijs assistente per klas








de gang, elke inch wordt benut.



In de middag werden we verwacht voor de lunch op Caedman Primary School, niet gelegen in de beste wijk van Newcastle. De kinderen begeleidden ons naar de eetzaal en aten met ons mee. Tijdens het eten vroegen ze ons de oren van het hoofd.
Na de lunch werden we door de leerlingen meegenomen voor een rondleiding door de school. Zij hebben ons uitgelegd wat ze op school doen en hoe ze werken. Erg leerzaam!

zie link : http://www.caedmonprimary.org/

Mijn begeleider Nébel was uitermate trots op zijn school en sprak honderduit over zijn toekomst als kunstenaar.