maandag 15 juni 2009

Evaluatie studiereis.

Opleiden in de school



Samenvatting evaluatie studiereis Newcastle 17 mei tot 21 mei 2009


Highlights

• Passie voor het vak en het opbouwen van de relatie van de deelnemers onderling.
• Hoge eisen aan studenten (QTS) en scholen.
• Bij de intakegesprekken voor de studenten op de SCITT is er een silverbox met opdrachten. Bij de beoordeling van de intake worden basisschool directeuren betrokken.
• Selectie en betrokkenheid plus kwaliteit van de selectie.
• Korte lijnen naar studenten en duidelijkheid over het programma.
• Een samenwerking als op een SCITT-school is een kwaliteitsimpuls
• Duidelijke financiële afspraken en mogelijkheden.
• Eerst het kind daarna de leerling.
• Als je geen methode gebruikt, dwingt dat tot nadenken.
• Sfeer in de groep was zodanig dat de bereidheid er was om een nieuwe invalshoek te vinden.
• Voor de SCITT-school waren er 300 aanmelding voor 30 plaatsen.

Onderzoekswaardig

• De haalbaarheid van de invoering.
• Het kader uitdiepen met betrekking tot het halen van een graad (degree).
• Samen curriculum ontwikkelen met bijbehorende criteria en duidleijkheid daarover verschaffen aan betrokkenen.
• Verhogen van de status van het beroep.
• Randvoorwaarden voor maximaal rendement m.b.t. invoering werkplekleren plus vernaderingsbereidheid en de bijbehorende competenties
• Screeningsmogelijkheden bij instroom
• Exacte uitvoering in Groot Brittannië.
• Kleinschaligheid in grootschaligheid.
• BEd in een jaar in Nederland voor degenen die al een andere bachelor afgerond hebben.




Tips

• Meer differentiatie in werkvormen.
• Meer studenten spreken/meer praktijk zien.
• Scholen meer informeren over doel van de reis c.q. het bezoek.
• Afspraken maken over de taakverdeling in de groep.
• Maximaal gebruik van het contactmoment maken.
• Kleine groep maakt het contact intenser.
• Vragen van beide kanten inventariseren en stimuleren.
• Meer ruimte in het programma.



Peter Zuidgeest

Geen opmerkingen:

Een reactie posten